Kesän 2024 aikana Suomen franchisingalalla toteutettiin valtakunnallinen yrittäjätyytyväisyystutkimus. Kultapalat -ketju oli mukana tutkimuksessa ensimmäistä kertaa. Se osoitti, että myös nuori ketju voi saavuttaa korkean yrittäjätyytyväisyyden, kun tekee asiat intohimolla ja yrittäjähenkisesti.
– Kultapalat yrittäjien tyytyväisyys on tärkeä mittari ketjulle, ennen kaikkea meidän ketjujohdon toiminnan laadun arvioinnissa, ketjun perustaja Jenny Salo kertoo.
Yrittäjätyytyväisyystutkimuksen tavoitteena oli saada laajempaa kuvaa franchisingyrittäjien yleisestä tyytyväisyystasosta sekä saada ketjujohdolle vertailupohjaa oman ketjunsa tilanteeseen.
Tutkimukseen osallistumista tarjottiin yrittäjämäärältään kaikille Suomen suurimmille (TOP50) maassamme toimiville franchisingketjuille, joissa oli vähintään 15 yrittäjää. Kilpailuun ketjut: Alina, Eezy, Kiinteistömaailma, Kotipizza, Kultapalat, Pancho Villa, RE/MAX, R-kioski, Rolls, Sp-Koti ja Taloasema. Osallistuneisiin ketjuihin kuuluu 834 franchisingyrittäjää, mikä on hyvin edustava otos koko franchisingsektorista. Vastaajia oli yhteensä 685 eli vastausprosentiksi tuli 82,1.
– Kultapalat-ketjusta tutkimukseen osallistui 24 yrittäjää, Salo kertoo.
Kysely tehtiin samansisältöisenä kaikille osallistujille. Yrittäjille esitettiin neljä samaa kysymystä, joihin he vastasivat asteikolla 1-5 (jossa 5 = paras) tai Kyllä/Ei/EOS.
Tiedonkeräys toteutettiin pääosin nettikyselyillä, joita täydennettiin tarvittaessa puhelinhaastatteluilla. Tutkimuksen toteutti alan johtava franchisingtoimintaan erikoistunut, ketjuista riippumaton asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting.
Tulokset olivat kaiken kaikkiaan erinomaisia. Esimerkiksi kysymyksen: ”Onko ketjun yrittäjyys tarjonnut sinulle hyvän mahdollisuuden menestyä?” kaikkien ketjujen kokonaiskeskiarvo oli 4,1. Lisäksi 78% kaikista vastanneista yrittäjistä suosittelisi oman ketjunsa yrittäjyyttä siitä kiinnostuneelle.
Eri kysymyksissä sijoittumisten perusteella valittiin Suomen Tyytyväisimmät Yrittäjät 2024 -kisan voittajaksi suomalainen työelämän asiantuntijatalo Eezy.
– Yrittäjätyytyväisyys on ketjuliiketoiminnan tärkein menestyksen mittari. Kultapalat ketjun tuloksista on erityisesti nostettava esille se, että Kultapalat-ketjun yrittäjät kokevat todellakin ketjun tarjonneen heille hyvän mahdollisuuden menestyä yrittäjinä. Asteikolla 1-5 (jossa 5 on paras) vastausten keskiarvo on 4,22, mikä on todella korkea arvosana. Tässä valtakunnallisessa yrittäjätyytyväisyystutkimuksessa, jossa siis Kultapalat olivat mukana, kaikkien ketjujen keskiarvo ko. kysymyksessä oli 4,10, FranCon Franchise Consultingin toimitusjohtaja ja franchisingasiantuntija Henri Laakso kertoo.
-Tämä tutkimus osoittaa sen, että olemme tehneet toimivan ketjun, jossa on mahdollisuus menestyä varhaiskasvatusalalla. Meillä on huikea tiimi ja yhdessä uudistamme varhaiskasvatusta, Salo kertoo.
Jatka lukemista
Muita asiaan liittyviä kirjoituksia
Kultapalat ketjujohtaja Jenny Salo on valittu Suomen franchising yhdistyksen hallitukseen […]
Kultapalat-perhepäivähoitajan päivä alkaa aivan samalla tavalla, kuin päiväkodissakin, eli aamupalalla. […]
Saimme Kultapalat-perhepäivähoitajalle Emmalle apulaiseksi TET-harjoittelijan, 15-vuotiaan Maxin, Svenska samskolanista Tampereelta. […]